Ett tongivande område sedan 1857

Malmö Stad byggde 1857 en torrdocka för fartygsreparationer strax innanför den nuvarande klaffbron. 16 år senare, den 5 augusti 1873 sjösattes Kockums första fartyg, lastångaren Tage Sylvan. Kockums Mekaniska Verkstäder flyttade sedan till Västra Hamnen år 1911. Åtta år senare arbetade 1 400 personer vid Kockums och 20 år senare hade den siffran stigt upp till
2 700 anställda. Expansionen fortsatte och man fyllde ut ännu mer av Öresund för att skapa ett nytt landområde.

Mellan 1952 och 1953 sjösatte Kockums mest tonnage i hela världen, fler personer anställdes och allt pekade uppåt. I början av 1970-talet stod Kockums på topp. Hall 7 började byggas, liksom världens största bockkran. 1973, och framförallt 1974, samma år som den efterlängtade kranen stod på plats, kom den globala oljekrisen och med den följde en tvär konjunkturvändning nedåt.

Den civila delen av fartygsproduktionen avslutades 1987 för gott och två år senare skapades världens då modernaste bilfabrik på Kockums varvsområde. Men plötsligt 1991 hade GM köpt Saab och fabriken lades ned.

Några år efter Saabs nedläggning blev Saabfabriken hemvist för Malmös nya mässområde. Den 21 mars 2010 avslutades mässepoken med Malmö Internationella Hundutställning. Den 17 maj samma år sjösatte Skandia Fastigheter tillsammans med Kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu rivningen av mässhallarna och en ny epok inleddes i Västra Hamnen.